Co motywuje menedżerów?
Już po raz drugi Legg Mason Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych wraz z firmą doradczą Bigram oraz IDEA! Human Capital przebadały polskich menedżerów pod kątem ich motywacji. Badanie „Motywacje Menedżerów 2016” miało na celu poznanie motywacji finansowych i pozafinansowych oraz demotywatorów osób pracujących na stanowiskach menedżerskich. Podobnie jak w poprzednim roku, wynagrodzenie zasadnicze okazuje się najwyżej cenioną motywacją w pracy (76%). Zaproponowanie wyższego wynagrodzenia jest również najczęściej wymienianym przez menedżerów pozytywnym motywatorem do zmiany stanowiska (80%).
Większość menedżerów jako najważniejszą motywację finansową do pracy określa wynagrodzenie zasadnicze. W dalszej kolejności (nadając im podobną rolę) respondenci wyliczają premie i prowizje, bonusy i nagrody finansowe oraz świadczenia.
Najważniejsze benefity pozapłacowe dla menedżerów to (podobnie jak w zeszłym roku) samochód służbowy, opieka medyczna oraz szkolenia. Trzy benefity pozapłacowe straciły na popularności wśród menedżerów w porównaniu do zeszłego roku. Są to: prenumeraty pism branżowych, „złoty spadochron” (gwarantowana odprawa) oraz sprzęt dobrej jakości.
„Ciekawym zjawiskiem jest zainteresowanie pracowników na stanowiskach menedżerskich Pracowniczym Programem Emerytalnym (PPE), który pracodawca tworzy w porozumieniu z pracownikami. Jak wynika z naszego badania, wśród menedżerów takie rozwiązanie cieszy się dużą aprobatą, ale ciągle stosunkowo niewielu pracodawców je prowadzi dla swoich pracowników. 70% menedżerów ocenia PPE jako atrakcyjną formę oszczędzania na emeryturę, podczas gdy jedynie 20% spośród badanych firm oferuje możliwość oszczędzania w ten sposób. Z drugiej strony, aż 84% menedżerów zatrudnionych w firmie prowadzącej program emerytalny chętnie z niego korzysta. Z badań wynika, że gdyby pracownicy mieli możliwość korzystania z tego programu, zdecydowana większość by w nim uczestniczyła. Relatywnie niskie zainteresowanie tworzeniem tego typu rozwiązań dziwi, tym bardziej, że pracownicy działów HR przyznają, że zdecydowana większość menedżerów - 95%, aplikując na stanowiska menedżerskie dopytuje o benefity pozapłacowe dostępne w ramach stanowiska” – komentuje Agnieszka Łukawska, dyrektor sprzedaży Legg Mason Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych SA.
Wśród czynników zniechęcających do kontynuowania pracy na danym stanowisku, dwa zdecydowanie wyróżniały się na tle innych. Były to: trudne relacje z przełożonymi w firmie oraz naruszanie prawa. Zdecydowana większość menedżerów rozważałaby rezygnację z pracy, gdyby któraś z tych sytuacji miała miejsce.
Metodą zastosowaną w badaniu były wywiady internetowe, wspomagane komputerowo (CAWI). Podczas badania uzyskano próbę blisko 350 osób, w tym 130 pracowników wyższego szczebla z działów HR. Respondentami w badaniu byli pracownicy najwyższego i średniego szczebla różnych pionów.
***
Kontakt dla mediów:
Tomasz Szymanowski tel: +48 691 45 12 13, mail: t.szymanowski@unicornmedia.pl
Michał Bohdanowicz tel: +48 663 36 98 51, mail m.bohdanowicz@unicornmedia.pl