22.01.2018 r.
Od czasu pojawienia się pierwszego pracowniczego programu emerytalnego minęły prawie dwie dekady. W tym czasie rynek PPE uległ zasadniczym zmianom. Raport Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego pokazuje, że pod koniec 2016 roku w PPE uczestniczyło 395,6 tysięcy osób1. Dodatkowe benefity pozapłacowe, takie jak prywatna emerytura, w dobie rynku pracownika działają jak magnes przyciągający najlepszych kandydatów. Chcesz założyć PPE w swojej firmie? Jesteś ciekawy, jakie zmiany wejdą w życie w nadchodzącym roku? Sprawdź, o czym trzeba pamiętać!
Ponadto pracodawcy prowadzący PPE mają obowiązek przygotowywania rocznych sprawozdań z realizacji programu i przekazywania ich do Komisji Nadzoru Finansowego do 1 marca następnego roku. Obowiązkiem pracodawcy jest także informowanie uczestników programu o najważniejszych zasadach jego funkcjonowania, m.in. o wysokości składki podstawowej, maksymalnej wysokości składki dodatkowej czy zasadzie wypłaty środków po osiągnięciu wieku emerytalnego.
Wraz z dniem 21 maja 2018 roku mają wejść w życie zmiany przygotowanie przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, poszerzające uprawnienia uczestników PPE. Zgodnie z nowymi wytycznymi pracodawca może być zobowiązany m.in. także do przygotowania informacji dotyczącej warunków funkcjonowania PPE skierowanej do każdego uczestnika programu2.
Od czasu pojawienia się pierwszego pracowniczego programu emerytalnego minęły prawie dwie dekady. W tym czasie rynek PPE uległ zasadniczym zmianom. Raport Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego pokazuje, że pod koniec 2016 roku w PPE uczestniczyło 395,6 tysięcy osób1. Dodatkowe benefity pozapłacowe, takie jak prywatna emerytura, w dobie rynku pracownika działają jak magnes przyciągający najlepszych kandydatów. Chcesz założyć PPE w swojej firmie? Jesteś ciekawy, jakie zmiany wejdą w życie w nadchodzącym roku? Sprawdź, o czym trzeba pamiętać!
Czym jest PPE?
PPE to dobrowolna forma grupowego oszczędzania na emeryturę, którą organizuje pracodawca przy współudziale osób zatrudnionych. Funkcjonowanie pracowniczych programów emerytalnych reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku. Środkami zgromadzonymi w ramach PPE zarządza instytucja finansowa (np. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych) oferująca produkty o charakterze inwestycyjnym oraz ubezpieczeniowo-inwestycyjnym, wybierana przez pracodawcę oraz reprezentację pracowników.Podstawowe obowiązki pracodawcy w PPE
Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy przyjmowanie od pracowników deklaracji przystąpienia do PPE oraz naliczanie i odprowadzanie składek. Zgodnie z ustawą wysokość składki podstawowej, finansowanej przez pracodawcę nie może przekroczyć 7% wynagrodzenia pracownika brutto. Uczestnik programu ma jednak możliwość dokonywania dobrowolnych wpłat w ramach składki dodatkowej, której limit w 2018 roku wynosi 19 993,5 zł.Ponadto pracodawcy prowadzący PPE mają obowiązek przygotowywania rocznych sprawozdań z realizacji programu i przekazywania ich do Komisji Nadzoru Finansowego do 1 marca następnego roku. Obowiązkiem pracodawcy jest także informowanie uczestników programu o najważniejszych zasadach jego funkcjonowania, m.in. o wysokości składki podstawowej, maksymalnej wysokości składki dodatkowej czy zasadzie wypłaty środków po osiągnięciu wieku emerytalnego.
Wraz z dniem 21 maja 2018 roku mają wejść w życie zmiany przygotowanie przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, poszerzające uprawnienia uczestników PPE. Zgodnie z nowymi wytycznymi pracodawca może być zobowiązany m.in. także do przygotowania informacji dotyczącej warunków funkcjonowania PPE skierowanej do każdego uczestnika programu2.