10.04.2019 r.
Jedną z najważniejszych decyzji, przed jaką staną już za chwilę firmy zatrudniające ponad 250 pracowników, jest wybór instytucji finansowej odpowiedzialnej za zarządzanie Pracowniczym Planem Kapitałowym (PPK). Dla powodzenia programu w przedsiębiorstwie kluczowe może okazać się wieloletnie doświadczenie takiego partnera w prowadzeniu prywatnych programów emerytalnych i oszczędnościowych dla zakładów pracy oraz wykwalifikowana kadra, która dowiodła swojej efektywności na rynku inwestycyjnym. Nie bez znaczenia powinna być też skala wsparcia i pomocy dla firm, często mających po raz pierwszy do czynienia z tworzeniem programu oszczędzania dla pracowników.
PPK – nowe zadanie dla organizacji
Wprowadzenie PPK to dla firmy spory wysiłek organizacyjny w wielu obszarach: budżetowym, administracyjnym i komunikacyjnym. Z racji tego, że program dopiero zadebiutuje, wiele wyzwań z nim związanych będzie nowością dla przedsiębiorstwa. I tu niezwykle ważną rolę będzie pełniła instytucja zarządzająca PPK. Doświadczony partner może bowiem efektywnie pomóc w rozwiązaniu wszelkich problemowych kwestii związanych z funkcjonowaniem programu, niwelując ryzyko pomyłek, o które łatwo na początku ścieżki. Dodatkowo, wybrany kontrahent może być realnym wsparciem w momencie gdy pojawią się pytania ze strony załogi. W tych praktycznych aspektach o wiele łatwiej odnajdą się podmioty mające wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu programów emerytalnych, takich jak Pracowniczy Program Emerytalny (PPE).
Ze szczegółowym harmonogramem działań związanych z wprowadzaniem i funkcjonowaniem PPK można zapoznać się tutaj.
PPK – wyzwanie budżetowe
Firmom, które do tej pory nie prowadziły programu emerytalnego, problem może sprawić np. oszacowanie budżetu przeznaczonego na PPK, który powinien zawierać m.in. wszelkie koszty operacyjne, takie jak np. wynagrodzenia osób oddelegowanych do zajmowania się programem w firmie. Solidny partner, mający doświadczenie np. w zakładaniu PPE, może wydatnie pomóc w zaplanowaniu takiego budżetu, posiadając wiedzę jak rynkowo kształtują się podobne budżety w firmach o zbliżonej skali działalności.
Wielką zaletą partnera zarządzającego PPK może okazać się również ekspercka kadra, będąca w stanie nie tylko przeszkolić kluczowych pracowników w zakresie PPK, ale też dostarczyć, w razie potrzeby, merytorycznego know-how całej załodze – tak na poziomie szkoleń, jak i materiałów edukacyjnych. Nieocenione może się tu, po raz kolejny, okazać doświadczenie firm działających od lat na rynku rozwiązań emerytalnych, które wdrażając PPE miały sposobność do częstego kontaktu nie tylko z kadrą zarządzającą, ale i z szeregowymi pracownikami.
Dobrze skonstruowane PPK może wspomóc rekrutację kadr i poprawić wizerunek firmy
Warto sobie uzmysłowić, że sukces PPK i wysoka partycypacja w systemie to będzie przede wszystkim sukces firmy, która je wdrożyła. W przyszłości może być to doskonałe narzędzie do przyciągania najbardziej wykwalifikowanych kadr na trudnym rekrutacyjnym rynku.By w pełni skorzystać z tych możliwości, warto procesowi wyboru partnera poświęcić odpowiednią uwagę, dokładnie badając jego dotychczasowe doświadczenie, kompetencje w zarządzaniu kapitałem oraz poznając osobiście ludzi odpowiedzialnych za PPK np. w TFI, którego oferta jest w orbicie naszych zainteresowań.
O tym, jak Esaliens TFI od dwóch dekad kształtuje rynek rozwiązań emerytalnych w Polsce, możesz więcej przeczytać tutaj.